Mobiele telefoon en schulden

Iedereen heeft een Smartphone, liefst de nieuwste, met een vet abonnement. Niet dat je per se dat dure abonnement wilde, maar anders kreeg je die telefoon niet. Eigenlijk is je “gratis” telefoon een lening! Een lening waarvoor je maandelijks betaald. Sinds mei 2017 worden abonnementen hoger dan €250,- aangemeld bij het BKR. Daar wordt vastgelegd welke leningen iemand heeft. Vraag je dus een andere lening aan dan kan de verstrekker zien welke leningen je hebt. Hier vind je meer informatie hierover >

Jongeren zijn de grootgebruikers op het gebied van mobiele telefoons, MB’s, en…. te dure abonnementen. Het aantal jongeren dat door hun mobieltje in de schulden komt blijft stijgen. Denk daarom goed na voordat je zomaar een abonnement afsluit. Want het blijkt dat veel schulden worden gemaakt door kosten buiten de bundel. En zeg nou eerlijk weet jij precies wat het jou kost als je buiten de bundel belt of mb’s gebruikt?

Wist je trouwens dat voor de komende tijd nog veel meer problemen worden verwacht op dit gebied? Grote boosdoener is dan 4G. Een uurtje Netflixen via je phone? Met een 800 Kbps verbinding zorgde dit voor een dataverbruik van 291 MB per uur. Wordt dezelfde video op 4G met een maximale bandbreedte van 50 Mbps bekeken, dan verbruik je ineens 6810 MB. Dat is dus 24 keer meer dataverbruik, zonder dat de gebruiker iets in de gaten heeft.
In onderstaand filmpje hoor je mensen die in de problemen kwamen door hun telefoonabonnement en vind je tips waar je op moet letten bij de aanschaf van je smartphone.

Meer info vind je bij:
www.zelfjeschuldenregelen.nl | scholieren.nibud.nl | www.edgie.nl